MSB Stockholm

Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige
Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige
Utgivning, distribution etc.
  • Försvarshögskolan, Stockholm : 2023
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • S:k
Upplaga
  • 2023 års utgåva
Fysisk beskrivning
  • xii, 251 sidor illustrationer 24 cm
Anmärkning: Allmän
  • Viktoria Asp är redaktör. Ett stort antal medarbetare har bidragit till arbetet med rapporten. Rapporten uppdateras ungefär vartannat år.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige ger en beskrivning av hur totalförsvar och krisberedskap har utvecklats och inriktats, från 1901 och fram till idag. Fokus ligger på förändringar i lagstiftning, systemutveckling och hotbildsuppfattning. Läsaren får en inblick i de kriser, katastrofer och politiska skeenden i Sverige och i andra delar av världen som har påverkat utvecklingen av svensk beredskap. Nyheter i denna utgåva inkluderar att aktörers ansvar har uppdaterats utifrån strukturreformen, kapitel om hybridhot och våldbejakande extremism samt en bilaga om Natos övergripande organisering och styrning. Med skriften,som ingår i uppdragsutbildningar och i högskolekurser, vill Försvarshögskolan/CTSS stödja kunskapsuppbyggnaden inom svensk beredskap.
Institutionsnamn
  • North Atlantic Treaty Organization
  • Europeiska unionen
Term
  • Katastrofberedskap
  • Totalförsvaret
  • Civilt försvar
  • Försvaret
  • Civil beredskap
  • Militär krishantering
  • Civil defense
  • Defenses
  • Emergency management
Geografiskt namn
  • Sverige
Genre/Form
  • government publication
Personnamn
  • Asp, Viktoria, 1982- Utgivare, redaktör, sammanställare
Institutionsnamn
  • Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet Utgivare
Annat medium
  • Annat format ISBN 9789188975263
Elektronisk adress och åtkomst (URI)
  • http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:fhs:diva-11878
  • https://www.fhs.se/ Värdpublikation
ISBN
  • 9789188975263
*00009145cam a22016217i 4500
*00155658
*00520240130153935.0
*008240108s2023    sw a||||||||||000 0|swe|c
*020  $a9789188975263$qhäftad
*035  $a(SE-LIBR)h02gb5hsfk7dkpnw
*041  $aswe
*08204$a355.009485$223/swe
*084  $aS:k$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aFörutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige /$c[redaktör: Viktoria Asp].
*250  $a2023 års utgåva
*264 1$aStockholm :$bFörsvarshögskolan,$c2023
*300  $axii, 251 sidor$billustrationer$c24 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $aViktoria Asp är redaktör. Ett stort antal medarbetare har bidragit till arbetet med rapporten. Rapporten uppdateras ungefär vartannat år.
*520  $aFörutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige ger en beskrivning av hur totalförsvar och krisberedskap har utvecklats och inriktats, från 1901 och fram till idag. Fokus ligger på förändringar i lagstiftning, systemutveckling och hotbildsuppfattning. Läsaren får en inblick i de kriser, katastrofer och politiska skeenden i Sverige och i andra delar av världen som har påverkat utvecklingen av svensk beredskap. Nyheter i denna utgåva inkluderar att aktörers ansvar har uppdaterats utifrån strukturreformen, kapitel om hybridhot och våldbejakande extremism samt en bilaga om Natos övergripande organisering och styrning. Med skriften,som ingår i uppdragsutbildningar och i högskolekurser, vill Försvarshögskolan/CTSS stödja kunskapsuppbyggnaden inom svensk beredskap.
*61024$aNorth Atlantic Treaty Organization$0https://libris.kb.se/ljx0xrh40rrc8jx#it
*61024$aEuropeiska unionen$0https://libris.kb.se/97mpm23t4xbl1d9#it
*650 7$aKatastrofberedskap$0https://id.kb.se/term/sao/Katastrofberedskap$2sao
*650 7$aTotalförsvaret$0https://id.kb.se/term/sao/Totalf%C3%B6rsvaret$2sao
*650 7$aCivilt försvar$0https://id.kb.se/term/sao/Civilt%20f%C3%B6rsvar$2sao
*650 7$aFörsvaret$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rsvaret$2sao
*650 7$aCivil beredskap$0https://id.kb.se/term/sao/Civil%20beredskap$2sao
*650 7$aMilitär krishantering$0https://id.kb.se/term/sao/Milit%C3%A4r%20krishantering$2sao
*650 0$aCivil defense
*650 0$aDefenses
*650 0$aEmergency management
*651 7$aSverige$0https://id.kb.se/term/sao/Sverige$2sao
*655 7$agovernment publication$2marcgt
*7001 $aAsp, Viktoria,$d1982-$4edt
*7102 $aCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet$4pbl$0https://libris.kb.se/n23hbq7blbj32wn6#it
*77608$iAnnat format$z9789188975263
*852  $aS
*85640$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:fhs:diva-11878
*85642$uhttps://www.fhs.se/$zVärdpublikation
*887  $a{"@id":"h02gb5hsfk7dkpnw","modified":"2024-01-30T15:39:35.261+01:00"}$2librisxl
*887  $5Alb$a{"@id":"fx0dbfmkcdmlflg3","modified":"2023-10-21T13:47:31.404+02:00"}$2librisxl
*887  $5G$a{"@id":"xfshc22dvt277q0p","modified":"2024-01-10T09:40:17.918+01:00"}$2librisxl
*887  $5L$a{"@id":"g0ffwm30dpd17q2h","modified":"2024-01-30T15:40:58.465+01:00"}$2librisxl
*887  $5Q$a{"@id":"s9j6pd3qq18tq9m8","modified":"2023-12-06T09:10:39.939+01:00"}$2librisxl
*887  $5S$a{"@id":"dw0q60nxbpvfvz0s","modified":"2023-11-02T01:00:13.463+01:00"}$2librisxl
*887  $5Trv$a{"@id":"h072hmzbfc5cf8s6","modified":"2023-12-07T12:44:57.237+01:00"}$2librisxl
*910  $6710$aFörsvarshögskolan.$bCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6710$aNational Defence College$bThe Centre for Societal Security$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6710$aCTSS$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6710$aCentre for Societal Security$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6710$aCentrum för asymmetriska hot och terrorismstudier$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6710$aCRISMART$uCentrum för totalförsvar och samhällets säkerhet
*910  $6610$aNATO$uNorth Atlantic Treaty Organization
*910  $6610$aOrganisation du traité de l'Atlantique-Nord$uNorth Atlantic Treaty Organization
*910  $6610$aOTAN$uNorth Atlantic Treaty Organization
*910  $6610$aNorth Atlantic Treaty Organisation$uNorth Atlantic Treaty Organization
*910  $6610$aEU$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aEuropean Union$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aEuropäische Union$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aUnion européenne$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aUE$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aUnione europea$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aDen Europæiske Union$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aUnión Europea$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aEuropese Unie$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aEuroopan unioni$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aUnião Europeia$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aL'Union européenne$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aDie Europäische Union$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aDe Europese Unie$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aL'Unione europea$uEuropeiska unionen
*910  $6610$aEuropæiske Union$uEuropeiska unionen
*910  $6610$wa$aEuropeiska gemenskaperna$uEuropeiska unionen
*930  $6610$aNorth Atlantic Treaty$uNorth Atlantic Treaty Organization
*950  $6650$w||e$aCivilförsvar$uCivilt försvar
*950  $6650$wg$aTotalförsvaret$uCivilt försvar
*950  $6650$wg$aAllmän ordning och säkerhet$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aEvakueringar$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aCivilplikt$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aSkyddsrum$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aBeredskapslagring$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aLuftskydd$uCivilt försvar
*950  $6650$wh$aHemskydd$uCivilt försvar
*950  $6650$aCivil beredskap$uCivilt försvar
*950  $6650$aCivilförsvarsutbildning$uCivilt försvar
*950  $6650$aCivilmotstånd$uCivilt försvar
*950  $6650$wg$aFörsvaret$uTotalförsvaret
*950  $6650$wh$aCivilt försvar$uTotalförsvaret
*950  $6650$wh$aFrivilligt försvarsarbete$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aInvasionsförsvar$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aInsatsförsvar$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aLuftförsvar$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aKustförsvar$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aTotalförsvaret$uFörsvaret
*950  $6650$wh$aFörsvarsfrågan$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarsforskning$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarsindustri$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarskostnader$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarslagstiftning$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarspolitik$uFörsvaret
*950  $6650$aFörsvarsorganisation$uFörsvaret
*950  $6650$aMilitärväsen$uFörsvaret
*950  $6650$aStrategiskt försvar$uFörsvaret
*950  $6650$aEkonomiskt försvar$uFörsvaret
*950  $6650$aFredsorganisation$uFörsvaret
*950  $6650$aMilitär krisberedskap$uMilitär krishantering
*950  $6650$aKrishantering (militärväsen)$uMilitär krishantering
*950  $6650$aKrisberedskap (militärväsen)$uMilitär krishantering
*950  $6650$aBeredskap för katastrofer$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aKrisberedskap$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aKatastrofer$xprevention$uKatastrofberedskap
*950  $6650$wg$aLedarskap$uKatastrofberedskap
*950  $6650$wg$aAllmän ordning och säkerhet$uKatastrofberedskap
*950  $6650$wh$aBeredskapslagring$uKatastrofberedskap
*950  $6650$wh$aKatastrofbistånd$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aKatastrofmedicin$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aRäddningstjänst$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aSurvivalism$uKatastrofberedskap
*950  $6650$aBeredskap$uCivil beredskap
*950  $6650$wh$aVerkskydd$uCivil beredskap
*950  $6650$aCivilt försvar$uCivil beredskap
*950  $6650$aKrigsberedskap$uCivil beredskap
*951  $6651$aKonungariket Sverige$uSverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt StockholmS
Ex2Tillgängligt StockholmS