MSB Karlstad

PBL och casemetodik : hur man gör och varför
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ea
Personnamn
  • Egidius, Henry, 1925-
Titel och upphov
  • PBL och casemetodik : hur man gör och varför
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 1999
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Ea
  • Eaac
  • Epaby
  • Epaac
Fysisk beskrivning
  • 96 s.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Sedan mitten av 1980-talet har PBL, problembaserat lärande, vunnit allt större spridning i högskolan, delvis också i gymnasieskolan. Från början av 1990-talet har PBL kompletterats av casemetoden sådan den utformats vid Harvarduniversitetet i USA. Båda arbetsformerna sätter lärandet och de lärande i centrum. Lärarnas roll blir främst att träna studenter och elever i att läsa kritiskt, att se och lösa problem, att studera med tanke på att förvärva sådant vetande som behövs för att lösa de problem som de själva formulerar men som också har betydelse för deras utbildning.
Term
  • Problembaserad inlärning
  • Undervisningsmetoder
  • Inlärning
  • PBI
  • Pedagogik
  • Pedagogisk psykologi
  • Pedagogisk metodik
Indexterm - Okontrollerad
  • Casemetodik
  • PBL
  • Problembaserat lärande
Ägande institution
  • SRV
ISBN
  • 91-44-01187-3
*000     nam         3
*001741
*008               xx           |||  0|swe
*020  $a91-44-01187-3$x91-44-01187-3
*029  $a13292
*08400$aEa$2kssb
*08400$aEaac$2kssb
*08400$aEpaby$2kssb
*084  $aEpaac
*1001 $aEgidius, Henry,$d1925-
*24500$aPBL och casemetodik :$bhur man gör och varför /$cHenry Egidius
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c1999
*300  $a96 s.
*520  $aSedan mitten av 1980-talet har PBL, problembaserat lärande, vunnit allt större spridning i högskolan, delvis också i gymnasieskolan. Från början av 1990-talet har PBL kompletterats av casemetoden sådan den utformats vid Harvarduniversitetet i USA. Båda arbetsformerna sätter lärandet och de lärande i centrum. Lärarnas roll blir främst att träna studenter och elever i att läsa kritiskt, att se och lösa problem, att studera med tanke på att förvärva sådant vetande som behövs för att lösa de problem som de själva formulerar men som också har betydelse för deras utbildning.
*59200$aRIB$b2002-06-03
*59200$aRETRO$b2002-06-03
*59200$auppdateringsbas$b2004-05-11
*650 4$aProblembaserad inlärning
*650 4$aUndervisningsmetoder
*650 4$aInlärning
*650 4$aPBI
*650 4$aPedagogik
*650 4$aPedagogisk psykologi
*650 4$aPedagogisk metodik
*653  $aCasemetodik
*653  $aPBL
*653  $aProblembaserat lärande
*850  $aSRV
*852  $cEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex 1Tillgängligt KarlstadVåning 5Eaac