MSB Karlstad

En utvecklingspsykologisk studie av barn, eld och brand [Elektronisk resurs] : intervjuer och berättelser av grundskoleelever och deras mödrar : FoU rapport
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Dof
Personnamn
  • Terjestam, Yvonne
Titel och upphov
  • En utvecklingspsykologisk studie av barn, eld och brand [Elektronisk resurs] : intervjuer och berättelser av grundskoleelever och deras mödrar : FoU rapport
Utgivning, distribution etc.
  • Räddningsverket, Karlstad : 2002
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Dofa
  • Vpj-c
  • Dof
Upplaga
  • 2002 års utg.
Fysisk beskrivning
  • 44 s : ill.
Anmärkning: Allmän
  • Projekt: Barn och olyckor
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Etthundrafemtio elever i årskurserna två, fem och åtta berättade i en semistrukturerad intervju om sina erfarenheter av-, kunskap om-, och tankar kring eld och brand. De berättade också fritt kring en bild av två barn bakom ett träskjul. I en semistrukturerad intervju beskrev barnens mödrar vad de gör för att förhindra olyckor med eld. Intervjuerna med barnen visar att drygt hälften av barnen i årskurs två såväl som årskurs fem skulle försöka släcka en eld i en gardin istället för att hämta hjälp. Däremot framkom att barnen i årskurs fem jämfört med årskurs två har avsevärt bättre kunskap om hur en sådan eld skall släckas. Kunskapen om hur man skall agera vid brand är alltså inte åldersdifferentierad på ett önskvärt sätt.Kombinationen av okunnighet om hur en eld skall släckas, bristande erfarenhet och benägenhet att åtgärda eld i en gardin är farlig. Intervjuerna med barnens föräldrar såväl som barnens berättelser kring en bild visade att intresset för eld förändras vid cirka elva till tolv års ålder. Motivationen att leka med eld är stark bland barnen i årskurs fem och nyfikenhet verkar vara den främsta drivkraften. Vetskap om eldens farlighet verkar inte alltid hindrande. Barn som startar en eld och sedan lämnar den utan åtgärd är ett återkommande tema i dessa barns berättelser. Frågor som rör ansvar och moral framstår som väsentliga. Förmågan att bedöma människor, vad de gör och borde göra är relativt välutvecklad i dessa åldrar. Föräldrarna behöver också information hur de skall förhålla sig till barnens sådana förändrade intresse.Tendensen att bagatellisera barnens lek med eld bekräftas också i denna studie. Vidare visade berättelserna att flickor, oavsett åldersgrupp, har ett mer ansvarsfyllt förhållande till eld och eldhantering än vad pojkar har. Inga skillnader mellan könen avseende benägenhet till eldlekar framträdde bland barnen i årskurserna två respektive fem men däremot bland högstadieeleverna. Ungdomarna förknippar eldhantering med pojkar. Berättelserna visade också att rädslan för bestraffning har avgörande betydelse för att barnen inte larmar eller hämtar hjälp vid bränder som de själv orsakat. Eleverna i årskurs åtta visade god förståelse för dels hur man eldar säkert och dels hur man släcker eld. Ett övergripande förebyggandeperspektiv saknades hos de yngre eleverna men var framträdande bland ungdomarna. Bland dessa äldre elever verkar inte elden ha samma generella relevans jämfört med de yngre och eldhanteringen verkar ha fått en tydligare social och praktisk innebörd. Däremot utgör spänningen ett väsentligt inslag i eldhanteringen även i dessa åldersgrupper.
Anmärkning: Språk
  • Med sammanfattning på engelska
Term
  • Barnpsykologi
  • Eld
  • Bränder
Indexterm - Okontrollerad
  • Lek med eld
  • Riskhantering
  • Riskvärdering
  • Pyromani
Institutionsnamn
  • Statens räddningsverk Medarbetare
Ägande institution
  • SRV
Elektronisk adress och åtkomst (URI)
  • L:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\18568.pdf Fulltext alias: LOCALFILE
  • L:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\18568.pdf Fulltext
ISBN
  • 91-7253-179-7
*000     nmi         3
*0014328
*007c 
*008030212s1997    sw     e     |||  0|
*020  $a91-7253-179-7$x91-7253-179-7
*0247 $2P21-414/02
*029  $a18568
*0410 $aswe$beng
*084  $aDofa$2kssb
*084  $aVpj-c$2kssb
*084  $aDof
*1001 $aTerjestam, Yvonne
*24500$aEn utvecklingspsykologisk studie av barn, eld och brand$h[Elektronisk resurs] :$bintervjuer och berättelser av grundskoleelever och deras mödrar : FoU rapport /$cYvonne Terjestam
*250  $a2002 års utg.
*260  $aKarlstad :$bRäddningsverket,$c2002
*300  $a44 s :$bill.
*500  $aProjekt: Barn och olyckor
*520  $aEtthundrafemtio elever i årskurserna två, fem och åtta berättade i en semistrukturerad intervju om sina erfarenheter av-, kunskap om-, och tankar kring eld och brand. De berättade också fritt kring en bild av två barn bakom ett träskjul. I en semistrukturerad intervju beskrev barnens mödrar vad de gör för att förhindra olyckor med eld. Intervjuerna med barnen visar att drygt hälften av barnen i årskurs två såväl som årskurs fem skulle försöka släcka en eld i en gardin istället för att hämta hjälp. Däremot framkom att barnen i årskurs fem jämfört med årskurs två har avsevärt bättre kunskap om hur en sådan eld skall släckas. Kunskapen om hur man skall agera vid brand är alltså inte åldersdifferentierad på ett önskvärt sätt.Kombinationen av okunnighet om hur en eld skall släckas, bristande erfarenhet och benägenhet att åtgärda eld i en gardin är farlig. Intervjuerna med barnens föräldrar såväl som barnens berättelser kring en bild visade att intresset för eld förändras vid cirka elva till tolv års ålder. Motivationen att leka med eld är stark bland barnen i årskurs fem och nyfikenhet verkar vara den främsta drivkraften. Vetskap om eldens farlighet verkar inte alltid hindrande. Barn som startar en eld och sedan lämnar den utan åtgärd är ett återkommande tema i dessa barns berättelser. Frågor som rör ansvar och moral framstår som väsentliga. Förmågan att bedöma människor, vad de gör och borde göra är relativt välutvecklad i dessa åldrar. Föräldrarna behöver också information hur de skall förhålla sig till barnens sådana förändrade intresse.Tendensen att bagatellisera barnens lek med eld bekräftas också i denna studie. Vidare visade berättelserna att flickor, oavsett åldersgrupp, har ett mer ansvarsfyllt förhållande till eld och eldhantering än vad pojkar har. Inga skillnader mellan könen avseende benägenhet till eldlekar framträdde bland barnen i årskurserna två respektive fem men däremot bland högstadieeleverna. Ungdomarna förknippar eldhantering med pojkar. Berättelserna visade också att rädslan för bestraffning har avgörande betydelse för att barnen inte larmar eller hämtar hjälp vid bränder som de själv orsakat. Eleverna i årskurs åtta visade god förståelse för dels hur man eldar säkert och dels hur man släcker eld. Ett övergripande förebyggandeperspektiv saknades hos de yngre eleverna men var framträdande bland ungdomarna. Bland dessa äldre elever verkar inte elden ha samma generella relevans jämfört med de yngre och eldhanteringen verkar ha fått en tydligare social och praktisk innebörd. Däremot utgör spänningen ett väsentligt inslag i eldhanteringen även i dessa åldersgrupper.
*546  $aMed sammanfattning på engelska
*59200$aNYTT$b2003-07-03$c2003-09-03
*59200$aRIB$b2003-07-03
*59200$akarlstad$b2004-05-11
*650 4$aBarnpsykologi
*650 4$aEld
*650 4$aBränder
*653  $aLek med eld
*653  $aRiskhantering
*653  $aRiskvärdering
*653  $aPyromani
*7101 $bStatens räddningsverk$4oth
*850  $aSRV
*852  $cDof
*8567 $uL:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\18568.pdf$zFulltext$2file$galias: LOCALFILE
*856  $fL:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\18568.pdf$zFulltext
*9101s$bRäddningsverket$uStatens räddningsverk
*9101s$bRäddningsverket$uStatens räddningsverk
*9101s$bSRV$uStatens räddningsverk
*9101s$bSwedish National Rescue Services Board$uStatens räddningsverk
*9101s$bSwedish Rescue Services Agency$uStatens räddningsverk
*9101s$bSwedish Rescue Services Board$uStatens räddningsverk
*9101s$aRäddningsverket$uStatens räddningsverk
*9101s$aSRV$uStatens räddningsverk
*9101s$aSwedish Rescue Services Agency$uStatens räddningsverk
*9101k$bCivilförsvarsstyrelsen$uStatens räddningsverk
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Dokument 
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex 3Utlånat28.12.2012KarlstadVåning 5Dof
Ex4Tillgängligt KarlstadVåning 5Dof