MSB Karlstad

Branden i Tauerntunneln [Elektronisk resurs]
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ps*cf
Personnamn
  • Bergqvist, Anders
Titel och upphov
  • Branden i Tauerntunneln [Elektronisk resurs]
Utgivning, distribution etc.
  • Räddningsverket, Karlstad : 2000
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Ps-fb
  • Vpj
  • Ps*cf
Upplaga
  • 2000 års utg.
Fysisk beskrivning
  • 20, [28] s.
Serietitel - biuppslagsform
  • Observatörsrapport ; P22-334/00
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Sammanfattning : Den 29 maj 1999 klockan 04.50 inträffade en omfattande brand i en österrikiskt vägtunnel, Tauerntunnel. Olyckan resulterade i att 12 människor omkom, 22 personbilar och 12 lastbilar blev totalt utbrända samt att delar av tunneln rasade in. Tunneln är en 6,4 km lång bergtunnel. Den är en av de viktigaste "pulsådrorna" för vägtrafiken genom alperna. Den sammanlänkar vägnäten i Syn- och Nordeuropa. Tunneln är av enkelrörstyp, med mötande trafik i samma tunnelrör utan någon fysisk åtskillnad mellan vägbanorna. De lokala räddningstjänsterna försökte släcka branden i ett tidigt skede av insatsen, men lyckades inte utan fick avbryta denna insats på grund av för svåra förhållanden inne i tunneln. Räddningstjänsten fick koncentrera sig på omhändertagande av skadade och andra drabbade. Räddningstjänsten lyckades inte förrän kl 21.30 samma kväll släcka branden. Tunneln har ett flertal säkerhetssystem men inga av dessa var av betydelse för att rädda de människor som fanns i tunneln eller släcka branden. Det snabba brandförloppet och den höga brandbelastningen som de stillastående bilarna i tunneln innebar, medförde att många människor blev kvar inne i tunneln och att det var mycket svårt för räddningstjänsten att försöka undsätta dessa människor eller att släcka branden. Olyckan och den efterföljande utrymningen och räddningsinsatsen påvisar hur viktigt det är att säkerhetssystemet består av en helhet av planerade åtgärder som fungerar tillsammans. Som bilaga finns även en rapport från Branden i Pfändertunnel, Österrike 1995-04-10.
Anmärkning: Språk
  • Med sammanfattning på engelska
Term
  • Bränder
  • Tunnlar
  • Räddningstjänst
  • Österrike
  • Dödsfall
  • Bilar
Indexterm - Okontrollerad
  • Tauerntunneln
  • Brandmiljöer
Institutionsnamn
  • Räddningsverket
Ägande institution
  • SRV
Elektronisk adress och åtkomst (URI)
  • L:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\15285.pdf Fulltextdokument alias: LOCALFILE
  • L:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\15285.pdf Fulltextdokument
ISBN
  • 99-3364421-1
*000     nmi         3
*0013665
*007c 
*008001004s2000    sw    ze     |00  0 swe
*020  $a99-3364421-1$x99-3364421-1$z91-7253-052-7
*0247 $2P22-334/00
*029  $a15285
*0410 $aswe$beng
*084  $aPs-fb$2kssb
*084  $aVpj$2kssb
*084  $aPs*cf$2kssb
*1001 $aBergqvist, Anders
*24500$aBranden i Tauerntunneln$h[Elektronisk resurs] /$cAnders Bergqvist
*250  $a2000 års utg.
*260  $aKarlstad :$bRäddningsverket,$c2000
*300  $a20, [28] s.
*440 0$aObservatörsrapport ;$vP22-334/00
*520  $aSammanfattning : Den 29 maj 1999 klockan 04.50 inträffade en omfattande brand i en österrikiskt vägtunnel, Tauerntunnel. Olyckan resulterade i att 12 människor omkom, 22 personbilar och 12 lastbilar blev totalt utbrända samt att delar av tunneln rasade in. Tunneln är en 6,4 km lång bergtunnel. Den är en av de viktigaste "pulsådrorna" för vägtrafiken genom alperna. Den sammanlänkar vägnäten i Syn- och Nordeuropa. Tunneln är av enkelrörstyp, med mötande trafik i samma tunnelrör utan någon fysisk åtskillnad mellan vägbanorna. De lokala räddningstjänsterna försökte släcka branden i ett tidigt skede av insatsen, men lyckades inte utan fick avbryta denna insats på grund av för svåra förhållanden inne i tunneln. Räddningstjänsten fick koncentrera sig på omhändertagande av skadade och andra drabbade. Räddningstjänsten lyckades inte förrän kl 21.30 samma kväll släcka branden. Tunneln har ett flertal säkerhetssystem men inga av dessa var av betydelse för att rädda de människor som fanns i tunneln eller släcka branden. Det snabba brandförloppet och den höga brandbelastningen som de stillastående bilarna i tunneln innebar, medförde att många människor blev kvar inne i tunneln och att det var mycket svårt för räddningstjänsten att försöka undsätta dessa människor eller att släcka branden. Olyckan och den efterföljande utrymningen och räddningsinsatsen påvisar hur viktigt det är att säkerhetssystemet består av en helhet av planerade åtgärder som fungerar tillsammans. Som bilaga finns även en rapport från Branden i Pfändertunnel, Österrike 1995-04-10.
*546  $aMed sammanfattning på engelska
*59200$aRIB$b2002-11-28
*59200$aRETRO$b2002-11-28
*59200$auppdateringsbas$b2004-05-11
*650 4$aBränder
*650 4$aTunnlar
*650 4$aRäddningstjänst
*650 4$aÖsterrike
*650 4$aDödsfall
*650 4$aBilar
*653  $aTauerntunneln
*653  $aBrandmiljöer
*7101 $bRäddningsverket
*850  $aSRV
*852  $cPs*cf
*8567 $uL:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\15285.pdf$zFulltextdokument$2file$galias: LOCALFILE
*856  $fL:\RIBXM\Doc\Filer\pdf\15285.pdf$zFulltextdokument
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex 1Tillgängligt KarlstadVåning 1Ps*cf