Hylla
Personnamn
Titel och upphov Katastrofmedicinska studier i Jugoslavien : tågbrand i Wranduktunneln 14.2.1971
Utgivning, distribution etc.
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform Rapport / Försvarsmedicinska forskningsdelegationen och dess katastrofmedicinska organisationskommitté ; 19, ISSN 99-0153767-3
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Olyckan inträffade kl 0548 den 14 februari 1971 i en tunnel på järnvägssträckan Zenica - Doboj. Tåget bestod av ett äldre diesellok som medförde 2,5 ton dieselolja samt 9 vagnar av äldre modell. Eftersom det var söndag fanns det bara 200 personer med på tåget. På en vardag hade det varit betydligt fler.Tunneln är 1580 meter lång med ett enkelspår och saknar belysning. Ca 300 meter från tunnelns utgångsöppning får loket plötsligt motorstopp och börjar senare att brinna. Stark rökutveckling och svår hetta hindrar utrymning i färdriktningen förbi loket. Man få ta sig bakåt ca 1200 meter i den rökfyllda tunneln.Enligt uppgift kvarstannar passagerarna ca 45 minuter i vagnarna innan de försöker ta sig detta med anledning av att konduktören meddelat att ett nytt lok skulle komma bakifrån och skjuta ut tågsättet. Nu blir det ej så, utan passagerarna måste i mörker och rök springa bakåt. 33 dör i tunneln och 120 förs till sjukhus. Tågsättet blir helt utbränt.Larmcentralen mottog kl 0605 meddelande om branden. Larmet gick till sjukhuset. När läkarna kom till platsen fann man att det behövdes rökdykare. Sådana kom kl 0705 från industribrandkåren vid det närbelägna järnverket. Man begärde förstärkning och totalt kom det 65 rökdykare. Räddningsarbetet blev dramatiskt. Sjukhuset hade resurser att ta hand om de skadade. Halva antalet kunde sändas hem samma dag. Ett fåtal låg kvar efter en vecka.
Term Olyckor Tunnlar Bränder Järnvägsolyckor Akutvård
Personnamn
Ägande institution
*000 nam 3
*0012285
*008890922s1971 sw ze 00 0 swe
*029 $a5082
*084 $aVpj-nb$2kssb
*084 $aPs*cf$2kssb
*084 $aPrbd $2kssb
*1001 $aMaagaard, Kresten,$d1926-
*24500$aKatastrofmedicinska studier i Jugoslavien :$btågbrand i Wranduktunneln 14.2.1971
*260 $aStockholm,$c[1971]$y1971
*300 $a2], 14 bl :$bill.
*440 0$aRapport / Försvarsmedicinska forskningsdelegationen och dess katastrofmedicinska organisationskommitté ;$v19,$x99-0153767-3
*520 $aOlyckan inträffade kl 0548 den 14 februari 1971 i en tunnel på järnvägssträckan Zenica - Doboj. Tåget bestod av ett äldre diesellok som medförde 2,5 ton dieselolja samt 9 vagnar av äldre modell. Eftersom det var söndag fanns det bara 200 personer med på tåget. På en vardag hade det varit betydligt fler.Tunneln är 1580 meter lång med ett enkelspår och saknar belysning. Ca 300 meter från tunnelns utgångsöppning får loket plötsligt motorstopp och börjar senare att brinna. Stark rökutveckling och svår hetta hindrar utrymning i färdriktningen förbi loket. Man få ta sig bakåt ca 1200 meter i den rökfyllda tunneln.Enligt uppgift kvarstannar passagerarna ca 45 minuter i vagnarna innan de försöker ta sig detta med anledning av att konduktören meddelat att ett nytt lok skulle komma bakifrån och skjuta ut tågsättet. Nu blir det ej så, utan passagerarna måste i mörker och rök springa bakåt. 33 dör i tunneln och 120 förs till sjukhus. Tågsättet blir helt utbränt.Larmcentralen mottog kl 0605 meddelande om branden. Larmet gick till sjukhuset. När läkarna kom till platsen fann man att det behövdes rökdykare. Sådana kom kl 0705 från industribrandkåren vid det närbelägna järnverket. Man begärde förstärkning och totalt kom det 65 rökdykare. Räddningsarbetet blev dramatiskt. Sjukhuset hade resurser att ta hand om de skadade. Halva antalet kunde sändas hem samma dag. Ett fåtal låg kvar efter en vecka.
*59200$aRIB$b2002-10-02
*59200$aRETRO$b2002-10-02
*59200$auppdateringsbas$b2004-05-11
*650 4$aOlyckor
*650 4$aTunnlar
*650 4$aBränder
*650 4$aJärnvägsolyckor
*650 4$aAkutvård
*660 $aTåg
*7001 $aBerlin, Rune H,$d1925-
*850 $aSRV
*852 $cVpj
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.