MSB Karlstad

Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Dok
Personnamn
  • Hammarlund, Claes-Otto, 1943-
Titel och upphov
  • Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Utgivning, distribution etc.
  • Natur och kultur, Stockholm : 2001
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Dok
  • Vlbd
Fysisk beskrivning
  • 298, [1] s.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Många yrkeskategorier ställs inför situationer som medför stor psykisk belastning. Det kan gälla att möta hot och våld i tjänsten eller att ta hand om olycksoffer, sörjande eller andra svårt drabbade människor. Det ka n också gälla att hantera stress och konflikter på arbetsplatsen eller i andra sammanhang. Även i privatlivet drabbas vi av kriser som måste bemästras. I vanliga fall tänker vi inte på att det liv vi lever är fyllt av risker. Men innerst inne vet vi att det oförutsedda kan inträffa. Om så sker är de t bra om man är någorlunda förberedd. I synnerhet de som har till yrke att hjälpa andra bör se till att de själva har de kunskaper och redskap som ka n vara till hjälp i den akuta krisen och som kan förebygga problem längre fram. Författaren visar att man ingalunda behöver vara krispsykolog för att göra god nytta som medmänniska och som krishjälpare. Denna bok presenterar systematiskt och instruktivt olika modeller och metoder för att bemästra, hantera och behandla psykisk stress. Dessutom presenteras metoder för kristerapi och konflikthantering. Ett tiotal användbara bilagor samt ordförklaringar och en fyllig litteraturförteckning ingår också. Detta gör boken användbar i många sammanhang, inte minst i olika utbildningar. Dessutom är den ett hjälpmedel för så gott som all personal inom vård och omsorg, ordnings- och räddningstjänst, socialtjänst, skola och kyrka. Den kan även vara till hjälp för ledare och chefer. Claes-Otto Hammarlund är sjukhuspräst, leg. psykoterapeut och gruppanalytiker. Ha n har trettio års erfarenhet som präst och själasörjare, både i församlingstjänst och i sjukhuskyrkan. Numera är han verksam på S:t Görans sjukhus, där han under tio år varit samordnare av sjukhusets psykosociala katastrofledning. Han är en ofta anlitad kursledare, föredragshållare och handledare inom offentlig verksamhet och näringslivet.
Term
  • Krisstöd
  • Kristerapi
  • Samtalsmetodik
  • Konfliktlösning
  • Psykologi
  • Stress
Indexterm - Okontrollerad
  • Debriefing
  • Konflikthantering
  • Krishantering
  • Stresshantering
Ägande institution
  • SRV
ISBN
  • 91-27-08480-9
*000     nam         3
*0011008
*008010420s2001    sw     e     |0|  ||swe
*020  $a91-27-08480-9$x91-27-08480-9
*029  $a17636
*08400$aDok$2kssb
*08400$aVlbd$2kssb
*1001 $aHammarlund, Claes-Otto,$d1943-$0137210
*24500$aBearbetande samtal :$bkrisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering /$cClaes-Otto Hammarlund
*260  $aStockholm :$bNatur och kultur,$c2001
*300  $a298, [1] s.
*520  $aMånga yrkeskategorier ställs inför situationer som medför stor psykisk belastning. Det kan gälla att möta hot och våld i tjänsten eller att ta hand om olycksoffer, sörjande eller andra svårt drabbade människor. Det ka n också gälla att hantera stress och konflikter på arbetsplatsen eller i andra sammanhang. Även i privatlivet drabbas vi av kriser som måste bemästras.$aI vanliga fall tänker vi inte på att det liv vi lever är fyllt av risker. Men innerst inne vet vi att det oförutsedda kan inträffa. Om så sker är de t bra om man är någorlunda förberedd. I synnerhet de som har till yrke att hjälpa andra bör se till att de själva har de kunskaper och redskap som ka n vara till hjälp i den akuta krisen och som kan förebygga problem längre fram.$aFörfattaren visar att man ingalunda behöver vara krispsykolog för att göra god nytta som medmänniska och som krishjälpare. Denna bok presenterar systematiskt och instruktivt olika modeller och metoder för att bemästra, hantera och behandla psykisk stress. Dessutom presenteras metoder för kristerapi och konflikthantering. Ett tiotal användbara bilagor samt ordförklaringar och en fyllig litteraturförteckning ingår också. Detta gör boken användbar i många sammanhang, inte minst i olika utbildningar. Dessutom är den ett hjälpmedel för så gott som all personal inom vård och omsorg, ordnings- och räddningstjänst, socialtjänst, skola och kyrka. Den kan även vara till hjälp för ledare och chefer. Claes-Otto Hammarlund är sjukhuspräst, leg. psykoterapeut och gruppanalytiker. Ha n har trettio års erfarenhet som präst och själasörjare, både i församlingstjänst och i sjukhuskyrkan. Numera är han verksam på S:t Görans sjukhus, där han under tio år varit samordnare av sjukhusets psykosociala katastrofledning. Han är en ofta anlitad kursledare, föredragshållare och handledare inom offentlig verksamhet och näringslivet.
*59200$aNYTT$b2002-01-17$c2002-10-16
*59200$aRIB$b2002-07-11
*59200$akarlstad$b2004-05-11
*650 4$aKrisstöd
*650 4$aKristerapi
*650 4$aSamtalsmetodik
*650 4$aKonfliktlösning
*650 4$aPsykologi
*650 4$aStress
*653  $aDebriefing
*653  $aKonflikthantering
*653  $aKrishantering
*653  $aStresshantering
*850  $aSRV
*852  $cDok
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex 1Tillgängligt KarlstadVåning 5Dok