MSB Revinge

Lära till yrkeslärare
Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Lära till yrkeslärare
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur AB, Lund : 2019
Fysisk beskrivning
  • 256 s.
Anmärkning: Allmän
  • 1
  • Published
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var under­visningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning.I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa,eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar,till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola.
Term
  • SAMHÄLLSVETENSKAP Utbildningsvetenskap Didaktik
  • SOCIAL SCIENCES Educational Sciences Didactics
Indexterm - Okontrollerad
  • Lärarutbildning
  • Yrkespedagoger
  • Gymnasieskolan
  • Didaktik
  • Pedagogisk metodik
Personnamn
  • Köpsén, Susanne, 1952-, Linköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten Utgivare, redaktör, sammanställare
Institutionsnamn
  • Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Pedagogik och vuxnas lärande. org
  • Linköpings universitet. Filosofiska fakulteten. org
Elektronisk adress och åtkomst (URI)
  • http://libris.kb.se/bib/8khx2wmh6c0h6xpz
  • http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1341348/PREVIEW01.jpg
  • http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159340 Till lärosätets (liu) databas
ISBN
  • 9789144132259
*00002976nam a22003733a 4500
*00155654
*008080901s2019    xx ||||      |0|| 0|swe d
*020  $a9789144132259
*0247 $a8khx2wmh6c0h6xpz
*0247 $aurn:nbn:se:liu:diva-159340$2urn
*035  $a(SwePub)oai:DiVA.org:liu-159340
*040  $a(SwePub)liu
*042  $9SwePub
*072 7$asam$2swepub-publicationtype
*072 7$avet$2swepub-contenttype
*24510$aLära till yrkeslärare
*260  $aLund :$bStudentlitteratur AB,$c2019
*300  $a256 s.
*500  $a1
*500  $aPublished
*5203 $8swe$aFör yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var under­visningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning.I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa,eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar,till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola.
*650 7$aSAMHÄLLSVETENSKAP$xUtbildningsvetenskap$xDidaktik$2hsv//swe$0(SwePub)50302
*650 7$aSOCIAL SCIENCES$xEducational Sciences$xDidactics$2hsv//eng$0(SwePub)50302
*653  $aLärarutbildning
*653  $aYrkespedagoger
*653  $aGymnasieskolan
*653  $aDidaktik
*653  $aPedagogisk metodik
*7001 $aKöpsén, Susanne,$d1952-,$uLinköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten$4edt$0(SwePub:liu)susko43
*7102 $aLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande.$bPedagogik och vuxnas lärande.$4org$0(SwePub:liu)10701
*7102 $aLinköpings universitet.$bFilosofiska fakulteten.$4org$0(SwePub:liu)1750
*85648$uhttp://libris.kb.se/bib/8khx2wmh6c0h6xpz
*85640$uhttp://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1341348/PREVIEW01.jpg$xfree
*85648$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-159340$yTill lärosätets (liu) databas$xlärosäteslänk
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Bilder 
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Utlånat10.05.2024RevingeEab